niedziela, 15 stycznia 2017

Ciasto "bounty" z obniżoną zawartością laktozy

Moja propozycja na dziś do popołudniowej kawy, ciasto kokosowo-czekoladowe, które smakiem przypomina popularny batonik bounty. Zatem jeśli ktoś jest fanem połączenia kokosa i czekolady będzie dla niego idealne.

Ciasto "bounty" z obniżoną zawartością laktozy.



Na początek wyjaśnienie czemu z obniżoną zawartością a nie całkowicie bez laktozy. A to dlatego, że w cieście użyłam kefiru.. ale więcej o tym na końcu posta :)

Składniki:

ciasto czekoladowe:
*100g masła bez laktozy w temperaturze pokojowej
*100g curku
*1 jajko
*100g mąki
*20g gorzkiego kakao
*1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
*1/4 łyżeczki sody oczyszczonej
*75 ml kefiru 0%
*łyżeczka cukru z wanilią

masa kokosowa:
*300 ml mleka bez laktozy
*50g kaszy manny
*100g wiórków kokosowych
*100g masła bez laktozy w temperaturze pokojowej
*120g cukru pudru
*2 łyżki wody z kokosa

polewa:
*50g czekolady gorzkiej
*50g czekolady mlecznej
*50g masła bez laktozy w temperaturze pokojowej

Sposób przygotowania:

ciasto:
1) masło i cukier utrzeć na puszystą masę
2) dalej ucierając dodać jajko
3) dodać przesianą mąkę, kakao, proszek do pieczenia, cukier waniliowy i sodę oczyszczoną, wymieszać (na niskich obrotach miksera)
4) masę przełożyć do tortownicy wyłożonej papierem i nasmarowanej masłem i wysypanej bułką, piec w 170ºC przez 25 min

masa kokosowa:
1) mleko zagotować
2) dodać kasze mannę i wiórki kokosowe, gotować do zgęstnienia ciągle mieszając
3) masło utrzeć z cukrem pudrem i nie przestając ucierać dodawać ostudzoną wcześniej przygotowaną masę
4) dolać wodę z kokosa, wymieszać

polewa:
1) wszystkie składniki rozpuścić w kąpieli wodnej

masę kokosową wyłożyć na ciasto czekoladowe a następnie polać polewą, wstawić do lodówki do stężenia

(Pomysł na ciasto zaczerpnięty ze strony: http://www.mojewypieki.com/przepis/ciasto-bounty z lekko zmodyfikowanymi proporcjami i dostosowany do bezlaktozowców)



do ciasta wykorzystałam następujące produkty:


mleko bez laktozy "mleczna kraina"









masło bez laktozy "mleczna kraina"







kefir 0% piątnica


Niektórzy pewnie się zdziwią, że użyłam zwykłego kefiru skoro przepis miał być bez laktozy? Otóż "Mleczne napoje fermentowane, czyli jogurt, kefir, mleko acidofilne i mleko zsiadłe są lepiej tolerowane przez osoby z nietolerancją w porównaniu do mleka, gdyż powstają w wyniku fermentacji laktozy zawartej w mleku z udziałem czystych kultur bakterii. Bakterie mleczne i kefirowe wykorzystując laktozę jako substrat fermentacji, rozkładają dwucukier do cukrów prostych: glukozy i galaktozy." (źródło: http://bonavita.pl/dieta-osob-doroslych-z-nietolerancja-laktozy-produkty-oraz-uzupelnienie-niedoborow). Ja przetestowałam na sobie, że po kefirze nic mi nie jest, w dodatku jego ilość w cieście jest niewielka. Jeśli ktoś nie może kefiru można oczywiście zastąpić go jogurtem naturalnym bez laktozy. Ciasto wyjdzie takie samo a wy będziecie w spokoju mogli je zjeść ;) 


Zachęcam do robienia sobie jedzeniowych przyjemności! 

bezlaktozowa.

2 komentarze:

  1. Hej! Chciałam się odnieść do tej części odnośnie mlecznych napojów fermentowanych. Jest to oczywiście prawdą, aczkolwiek niestety nie odnosi się do wszystkich produktów dostępnych na rynku. Niektórzy producenci lekko "oszukują" przy procesie produkcji i zamiast pozwolić produktowi na swobodne przefermentowanie, dodają przyspieszacze, przez co laktoza nie jest w pełni rozłożona. Nie polecam też np.: jogurtów z mlekiem w proszku w składzie (jogurt może i ma rozłożoną laktozę, ale mleko w proszku już nie bardzo). Jednym słowem - trzeba wszystko czytać i uważać na skład.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! Oj tak, akurat w tym kefirze jest mleko w proszku odtłuszczone i może to być troszkę pułapka, ja wzięłam go głównie ze względu na jego gęstość no i dlatego, że ja toleruję kefiry nawet te lekko oszukane :) Ale bardzo dziękuję za cenny komentarz i będę bardziej dokładnie dobierała proponowane składniki do kolejnych przepisów! :)

      Usuń